فایبرگلاس چیست؟

فایبرگلاس چیست؟

فایبرگلاس نوعی پوشش است که از مواد نفتی و پشم شیشه ساخته می شود. امروزه اکثر کارخانه ها در دنیا مخازن آب و اسید خود را با استفاده از فایبرگلاس عایق نموده و از پوسیدگی و از بین رفتن مخازن و ضررهای ناشی از آن جلوگیری می کنند.

ولی از دیگر ویژگی های فایبرگلاس، سبک و مستحکم بودن آن است که موجب تولید انواع قطعات از جنس فایبرگلاس از جمله: انواع ایرانیتها، اتاقک ها، سپر انواع خودروها، سیلوهای سیمان، مخازن نگهداری مایعات مختلف از جمله اسید، سپتیک تانکها، چربی گیرها و … شده است. فایبرگلاس، کامپوزیتی از الیاف شیشه با مواد پلیمری است که از پشم شیشه به عنوان ماده ی تقویت کننده و از مواد پلیمری به عنوان مواد زمینه استفاده می‌شود. 

فایبرگلاس در ساخت مخازن نیز بکار می رود. انواع رزین ها در ساخت مخازن فایبرگلاس پلی استر، وینیل استر و اپوکسی می باشند. پلی استرها در برابر خوردگی ضعیف بوده و وینیل استرها دارای مقاومت خوبی در برابر خوردگی بوده و اپوکسی در برابر  خوردگی و دما مقاوم می باشد. چگالی فایبرگلاس در حدود ۱۸۵۰-۲۰۰۰ کیلوگرم بر متر مکعب است. کامپوزیتها یا قطعات فایبرگلاس محتوی یک نوع یا بیشتر از الیاف تقویت کننده اند که توسط یک رزین ( ماتریس ) احاطه می شوند. در بسیاری از کاربردها استفاده از مواد مغزی ( مانند فوم ها و … ) موجب افزایش قابل توجه مدول مقطعی در قطعات کامپوزیت می شود. استفاده از مواد مغزی موجب افزایش سفتی و سختی قطعات فایبرگلاس یا کامپوزیت می شود. قطعات کامپوزیتی دارای مواد مغزی می توانند با یک طرف و یا دو طرف سطح صاف و صیقلی به شکل ساندویچ تولید شوند. الیاف تقویتی دارای نقش اصلی در استحکام و مقاومت قطعات کامپوزیت هستند که تعدادی از انواع آن شامل الیاف شیشه؛ الیاف آرامید؛ الیاف کربن؛ کولار و غیره هستند، که الیاف های مذکور خود دارای اشکال و انواع مختلفی می باشند. متداولترین نوع مصرفی الیاف تقویت کننده در صنایع الیاف شیشه ای می باشند. متداولترین رزین مصرفی در صنایع فایبرگلاس رزین پلی استر غیر اشباع بوده و از انواع دیگر می توان  اپوکسی ها؛ وینیل استرها ؛ فنولیک ها و غیره را نام برد.

برای اطلاعات بیشتر با ما در تماس باشید.

روش تولید فایبرگلاس 
روش سنتی و روش صنعتی که تولید به روش صنعتی نسبت به ورقهای تولید شده به روش سنتی از کیفیت ، مقاومت و ماندگاری شفافیت بسیار بالاتری برخوردار می باشد این ادعا به این دلیل است که در روش صنعتی امکان استفاده از هیچ گونه مواد ناخالص و حلال های غیر مجاز وجود ندارد و در صورت استفاده محصولات پس از پخت در کوره به صورت اسفنجی و ضایعات تبدیل می شود همچنین دولایه فیلم محافظ در دو سطح ورق ( زیر و رو ) بصورت لمینت شده اجرا شده است که باعث عدم فراریت مواد سطحی ورق می شود که از پوسیدگی ، تردشدگی ، ترک خوردگی ، کدر شدگی و پولک شدن ورق در برابر نور خورشید و عوامل جوی جلوگیری می کند.

شرکت صنایع فایبرگلاس مبارکه تنها تولید کننده نورگیرهای صنعتی به روش تمام اتوماتیک میباشد این شرکت امکان تولید ورق های فایبرگلاس شفاف و رنگی به صورت کانتینیوس در تمام فرم های سینوسی ، ذوزنقه ای ، و شادولاین مطابق با فرمینگ ورق های فلزی ، ورق های پی وی سی و ساندویچ پانل ها به صورت طول آزاد به سفارش مشتری را دارد .
محصولات به صورت شیت طولی تولید می گردد و انتخاب طول شیت ها با مشتری می باشد .

مطالب مرتبط:

  1. ورق نورگیر سقف
  2. ورق سینوسی فایبرگلاس
  3. ورق ذوزنقه ای فایبرگلاس

فایبرگلاس چیست ؟
فایبر گلاس (Fiberglass)کامپوزیتی از الیاف شیشه با مواد پلیمری است که از پشم شیشه برای تقویت کنند و از مواد پلیمری برای مواد زمینه استفاده می‌کنند. از انواع رزین‌ها مانند وینیل استر، پلی استر و اپوکسی برای تولید آن استفاده می‌کنند. پلی استر در برابر خوردگی ضعیف بوده، وینیل استر مقاوم در برابر خوردگی و اپوکسی در برابر خوردگی و دما مقاوم است.
ساختار اصلی فایبرگلاس رزین پلی استر به عنوان ماده اصلی ، الیاف شیشه به عنوان مسلح کننده و نقویت کننده این ورق ها ، فیلم محافظ لیمنت شده به هر دو سطح ورق ( جهت مقاومت بیشتر در برابر اشعه UV ) که فیلم محافظ در تولید به روش صنعتی و تمام اتوماتیک وجود دارد و در روش سنتی وجود ندارد ، کاتالیست ها و شتاب دهنده ها به مقدار لازم
فایبرگلاس در طول جنگ جهانی دوم به عنوان جایگزینی برای تخته لایه قالبی استفاده شده، اولین کاربرد آن در ساخت قایقها بود و در دهه ۱۹۵۰ سودمندی آن پذیرفته شد. استفاده از آن در بخش‌های خودرو سازی، ورزشی و همچنین هواپیمایی گسترش یافته‌است، هرچند استفاده از آن در حال حاضر تا حدودی توسط فیبر کربن که وزن کمتر و هم با حجم و وزن یکسان قوی تر است گرفته شده‌است. دیگر مصارف فایبرگلاس نیز شامل لوله آبگرم کن‌ها، لوله‌های آب آشامیدنی، فاضلابها، ظروف نمایش نیروگاه و سیستم‌های سقف مسطح میباشد. تکنیک‌های پیشرفته تولید، کاربرد و استحکام کششی ممکن پلاستیک‌های تقویت شده با فیبر را گسترش می‌دهند. فایبر گلاس به دلیل نفوذپذیری و تضیف کم سیگنال‌ها در صنعت مخابرات مورد استفاده قرار می‌گیرد و همچنین ممکن است برای پوشاندن ظاهر بصری سایر تجهیزات استفاده شود که در آنها هیچ نفوذ پذیری سیگنالی لازم نیست مانند اتاقک‌های تجهیزات یا سازه‌های نگهدارنده فولاد (به دلیل سهولت که می‌تواند شکل بگیرد ساخته شده و به طرحهای سفارشی تبدیل شود تا با ساختارهای موجود و آجرکاری آن ترکیب شود) و سایر استفاده‌ها شامل عایق‌های الکتریکی و سایر اجزای ساختاری رایج در صنایع برق هستند.
تولید ورق فایبرگلاس در ایران از دهه ۶۰ و تقریباً بعد از جنگ ایران و عراق شروع شده‌است.
کاربرد ورق‌های فایبرگلاس در مکان‌هایی است که پوشش همراه با نور نیاز داشته باشند مانند:
1نورگیر سقفی سوله های صنعتی ( نصب در کنار ورق های فلزی و یا ساندیوچ پانل های سقفی )
2 نورگیر دیواری سوله های صنعتی ( نصب جایگزین و یا در کنار ورق های فلزی دیواری )
3 پوشش سقف و جداره های گلخانه های صنعتی
4 هر مکانی که نیاز به پوشش همراه با نور طبیعی روز داشته باشد.
5 گلخانه های صنعتی
6 محیط های دارای خوردگی و بخارات اسیدی
7 پوشش خارجی بدنه کولینگ تاورها
8 دیواره داخلی یا بین سلولی کولینگ تاورها ( LOUVER )